nieuws

Conferentie 20 november Wijchen

Conferentie 20 november Wijchen

1e landelijke conferentie voor Scrum docenten – Haal meer uit Scrum
woensdag 20 november 2019 10.00 – 16.00 uur
De Meshallen in Wijchen

Dit mag je niet missen! Een conferentie exclusief voor docenten met Scrum ervaring. Ontmoet enthousiaste Scrum collega’s; deel ervaringen en expertise; doordenk veelbelovende onderzoeksresultaten; breng je eigen vragen in; geniet van good practices; wees actief in een keuzeprogramma waar je je vingers bij aflikt. Neem collega’s mee en kom terug op school vol inspiratie, nieuwe ideeën en plannen om nog veel meer uit Scrum te halen. Zelf iets inbrengen of bijdragen? We horen het graag.

Kosten € 195 pp. Early bird tarief € 175 pp. is geldig tot 1 september. LIO met Scrum ervaring € 75 pp.

Nieuwsgierig naar het programma? Zie flyer

Direct inschrijven

Het Scrum effect

Het Scrum effect

Biologiedocent Marjan Luinstra was niet tevreden over de resultaten van samenwerkingsopdrachten. Daarom liet ze haar TL-leerlingen werken met Scrum. Het Scrumeffect volgens Marjan: veel betere eindverslagen, geen onvoldoendes en gemiddeld een punt hoger op het tentamen!

Samenwerken is een belangrijke vaardigheid. Ik probeer daarom regelmatig samenwerkingsopdrachten in mijn lesstof te verwerken. Meestal was het eindresultaat voor mij teleurstellend. Verslagen vol informatie die letterlijk terug te vinden is op internet, presentaties vol binnen stuiterende, draaiende en voorbij vliegende tekst, maar met weinig inhoud. Zelden voldeden de opdrachten aan de vooraf opgestelde eisen.

Leerlingen verstonden onder samenwerken vooral: ‘Ik doe vraag 1 t/m 5, dan doe jij 6 t/m 10 en dan voegen we dit samen’. Op deze manier voegt samenwerken niet veel toe. Leerlingen begrijpen maar een deel van de stof, omdat ze niet met elkaar overleggen.

Ik had al twee schooljaren een groot hoofdstuk vervangend project gedaan in klas 4, ook telkens met tegenvallend resultaat. Ik overwoog om er maar helemaal mee te stoppen en de leerstof klassikaal te behandelen. Totdat ik twee collega’s enthousiast over Scrum hoorde praten. Ze hadden het over leerlingen die zelfstandig aan de slag gingen, elkaar aanspraken op hun verantwoordelijkheden en ook de resultaten waren vele malen beter. Ik had de posters met al die post-its wel zien hangen, maar snapte niet echt wat hier de bedoeling van was. Nieuwsgierig geworden begon ik aan de cursus. Al snel zag ik in dat ik mijn project in te grote stappen ingedeeld had, dus heb ik het herschreven. Na een paar cursusbijeenkomsten startte ik in mijn 4 klas VMBO TL met het herschreven project.

De eerste les zag ik iets moois gebeuren. Leerlingen vulden een kwaliteitenlijst over zichzelf en voor een ander in. Er werden Scrummasters genomineerd. Daarna liet ik de Scrummasters uit de lijsten hun teamleden kiezen op basis van de kwaliteiten, zonder dat ze de namen zagen. Dat zou wel gedoe geven dacht ik vooraf. Maar het ging wonderbaarlijk goed. Niemand die kwam vragen om van team te ruilen. Geen teams met alleen maar vriendjes en vriendinnetjes van elkaar. Het werd geaccepteerd, want de Scrummasters wilden deze kwaliteiten immers graag in hun team.

Het schrijven van de post-its per sprint was nog wel een dingetje. Leerlingen vonden het veel werk om elke taak op een ander briefje te schrijven. Ook het belang van het bijhouden van het Scrumbord moest ik een aantal keren uitleggen. Maar na een aantal lessen hadden mijn leerlingen het aardig door. Ook merkte ik dat leerlingen het gemaakte werk met elkaar bespraken, doordat ik dit expliciet als een taak had omschreven.

Elke les begon met de Stand up, waarin de Scrummaster vroeg wat ieder groepslid voor het team klaar had en wat de leerling die les ging doen. Was er iets niet klaar, dan werd het betreffende groepslid gevraagd waardoor dat kwam. Soms gaf deze aan hulp nodig te hebben, soms was het gewoon niet af. Met elkaar kwamen de groepsleden tot een afspraak. Na ongeveer twee weken gebeurde iets wat mij totaal verbaasde: de leerlingen kwamen binnen, pakten hun Scrumbord en gingen aan het werk. Zonder dat ik ook maar iets gezegd had. Een beetje verdwaasd ging ik achter mijn bureau zitten, nog even gevraagd welk groepje er hulp nodig had, maar ik kreeg geen respons.

Nu had ik tijd om de opgeleverde sprints van de week ervoor van feedback te voorzien. Voor de leerlingen was dit ook even wennen. Niet de feedback aan het eind van het project, maar elke week, zodat de leerlingen tussentijds hun werk konden verbeteren. Voor mij viel er ook veel te leren, want hoe ondersteun je de Scrummaster op een goede manier, en hoe kan ik leerlingen feedback op elkaars werk laten geven.

Het eindverslag wat elke groep moest inleveren was vele malen beter dan de verslagen die ik gewend was. Mijn collega had in de parallelklas het project zonder Scrum gedraaid. Toen we de verslagen naast elkaar legden werd het verschil nog duidelijker.

Mijn eindpresentatie voor de cursus heb ik het ‘Scrum effect’ genoemd. Het bleek dat de leerlingen uit mijn klas op het tentamen over de lesstof uit het project gemiddeld een punt hoger scoorden dan de klas van mijn collega. Daarmee is het effect van Scrum voor mij duidelijk!

Marjan Luinstra, Docent biologie
OSG Singelland, Burgum

Eerste lichting ScrumAssessoren gestart

Eerste lichting ScrumAssessoren gestart

De eerste lichting ScrumAssessoren is gestart met hun opleiding. Nog dit voorjaar zullen de eerste leerlingen uit hun handen een officieel Scrum@school certificaat ontvangen.

Een ScrumAssessor is gelicenseerd om leerlingen/studenten te certificeren met een Scrum@school certificaat. Met dit certificaat bewijzen leerlingen dat zij Scrum begrijpen, kunnen samenwerken in een team, kunnen reflecteren op hun functioneren en in kleine stapjes kunnen verbeteren.
Het certificaat heeft waarde bij de toelating tot een vervolgopleiding of het zoeken naar een baan.
De gecertificeerde leerlingen worden – als zij dit willen – opgenomen in een openbaar Register.

Voor leerlingen bestaat de certificering uit een instapcheck, een portfolio met bewijsmateriaal en reflecties en een individueel assessment gesprek.

Meer over deze opleiding

Conferentie 10 april Utrecht

Conferentie 10 april Utrecht

Al gehoord van Scrum? Benieuwd of Scrum meerwaarde biedt voor uw school? Ontdek zelf de kracht van Scrum in de klas en Scrum voor uw team.

Conferentie ‘De impact van Scrum in het onderwijs
Woensdag 10 april 2019
Muntgebouw Utrecht

Met inspirerende keynotes, actieve game, ervaringsgerichte ScrumXperiences, onderzoeksresultaten en gesprekken met scrummende jongeren en docenten. Voor het actuele programma verwijzen wij u naar de flyer,het aanbod van de ervaringsgerichte ScrumXperiences en de keynote van Hans Vogelzang: Scrum werkt

Het early bird tarief is geldig tot 1 maart. Schrijf direct in.

Scrum brengt prettiger, effectiever en succesvoller werken ook voor uw school binnen handbereik. Met Scrum realiseert u:
• eigenaarschap en zelforganisatie
• minder stress en werkdruk
• meer (leer)opbrengsten en plezier.

Voor leerlingen en studenten, docenten en MT.

NVOX: Formatief toetsen

NVOX: Formatief toetsen

Scrum@school reguleert en structureert formatief toetsen. NVOX wijdt er een artikel aan: Formatief toetsen draagt bij aan diepgaand leren (februari 2019).

Lees het artikel.

Vives: Scrum in het Onderwijs

Vives: Scrum in het Onderwijs

Scrum in het onderwijs? Natuurlijk.

Vives wijdt er een artikel aan: Waarom je Scrum ook kunt inzetten in het onderwijs (sep 2018).

Lees het pdfartikel.

De impact van Agile op jongeren

De impact van Agile op jongeren

Op 11 oktober as. organiseert het Agile Consortium Nederland haar jaarcongres op Landgoed Zonheuvel in Doorn. Het thema is ‘De impact van Agile’ en het evenement biedt een uitnodigend programma met bekende keynote sprekers, leerzame parallelsessies en terugkoppelingen uit de diverse werkgroepen.

Ellen Reehorst en Susan Saris, beide programmaleider en trainer bij Scrum@School, geven een workshop met als onderwerp: ‘Van school met een Agile mindset – de impact van Agile op jongeren’. Hun workshop gaat over vragen als: – Hoe werkt Scrum@school en wat zijn de belangrijke verschillen met Scrum? – Wat levert het extra op, naast de al bekende opbrengsten van Agile werken? – Wat zijn de benefits voor het bedrijfsleven? – Wat is het belang van een Agile mindset voor jongeren?

Ledenkorting voor onze cursisten en bij Scrum@school betrokken schoolleiders. Vink bij inschrijving ‘lid van Scrum@school’ aan.

Team Ubbo Emmius & Scrum vlogs

Team Ubbo Emmius & Scrum vlogs

We zijn trots dat we sponsor mogen zijn van het allerjongste team dat deelneemt aan de Shell Ecomarathon: Team Ubbo Emmius 2018. Technasium leerlingen uit Stadskanaal bouwen een zo duurzaam mogelijke auto en regelen zelf de financiering, de publiciteit en de reis. In juli willen ze het in Londen opnemen tegen teams van Technische Universiteiten uit allerlei landen. Scrum Master Joyce, die ook de coureur zal zijn: ‘We hebben Scrum echt nodig om overzicht te houden in dit complexe project.’

Gaan ze alle tests voor Londen halen? Lukt het om de auto aan de start en aan de finish te krijgen? Volg het team via hun korte vlogs waarin ze telkens ook een aspect van Scrum belichten.

See you at BETT in London?

See you at BETT in London?

January 24 – 27 2018 you could have met us, together with our English partners, at BETT in London.In our stand we had a lot of inspiring conversations with teachers and schoolleaders from all over the world. Visitors found it inspiring to find powerful didactics among all technical gadgets and robotics. A special thank to Joyce Tunnissen (16), who joined our team at BETT. Joyce is Scrum Master of a Technasium team at her school (Ubbo Emmius Stadskanaal, NL) and an enthusiastic Scrum@school ambassador.

Interested? Join our international pdfSummer School

Leraar 24 publiceert Scrum filmpje

Leraar 24 publiceert Scrum filmpje

Op Leraar 24 is een actueel Scrum filmpje gepubliceerd. Technasium leerlingen van rsg Simon Vestdijk werken met Scrum aan een opdracht van de Gemeente Harlingen. Hun docent Jonne Muller vertelt over de opbrengsten van Scrum. Bekijk het filmpje

ScrumDocs gefeliciteerd!

ScrumDocs gefeliciteerd!

Scrum@school feliciteert de eerste ScrumDocs met het afronden van hun opleiding: Jane Brinkers (Stadslyceum Werkman), Ellen Bouman (Staring College), Hansje Brandsma (De Nieuwe Havo), Erny Lubben (Canisius College), Ine Sijbers (Isendoorn College), Hilke van de Velden (Fioretti College), Esther Velner (Baudartius College), Francine Quittner (Noorderpoort).

Felicitaties ook voor deze scholen. Want met hun ScrumDoc hebben zij iemand in huis die Scrum levend en gezond houdt, zichtbaar maakt en zorgt voor borging. ScrumDocs werken daarvoor nauw samen met hun Product Owner uit de schoolleiding.

Manifesto voor Agile Onderwijs

Manifesto voor Agile Onderwijs

Inspecteur VO Anne Bergsma doet iets geks: hij neemt op de conferentie 2017 het gloednieuwe Manifesto voor Agile Onderwijs in ontvangst. Lees erover in zijn blog. Bekijk de toelichting van de inspectie over succesfactoren voor differentiatie? en het Scrumfilmpje dat op verzoek van de inspectie gemaakt is in Burgum.

RTL filmt Scrum op Nieuwe Havo

RTL filmt Scrum op Nieuwe Havo

Onlangs op RTL4 en RTL 5: Scrum@school op De Nieuwe Havo in Amsterdam. Wiskunde docent Hansje Brandsma en haar leerlingen vertellen wat Scrum hen oplevert. Bekijk het filmpje.