Scrum geeft het onderwijs terug aan de leerkracht

een blog voor leerkrachten en schoolleiders, die vergadertijd graag praktisch en effectief willen inzetten

Petricia Hepping, intern begeleider CBS Mijndert van der Thijnen Coevorden

Na drie teamscholingen Scrum@school zit ik in de auto te denken wat ik hier nu eigenlijk van vond.
Ik denk aan effectief, minder vergaderingen en praktisch.

De eerste teamscholing kwamen termen als: Scrum Master, Burn Down Chart, Stand-up en Definition of Done voorbij. Ik dacht toen ‘Is dit wel wat voor ons?’ Maar na drie teamscholingen kan ik hier volmondig ja op zeggen. Scrum is enorm werkbaar voor het onderwijs.

We zijn de afgelopen tijd praktisch bezig geweest met ons schooljaarplan en zo hebben we in korte tijd veel kunnen afvinken. Samen met de directeur (de Product Owner) en het team kom je tot een aantal doelen die in de komende weken behaald moeten worden, vervolgens verdelen de Scrumteams de taken. Deze taken willen we ook echt af krijgen, om ons Scrumteam niet teleur te stellen. En we presenteren de behaalde resultaten aan het hele team. Hierdoor voelen wij ons als team verantwoordelijk en betrokken bij het schooljaarplan. Scrum geeft het onderwijs terug aan de leerkracht. Hoe mooi is dat!?

In een vergadering konden wij soms langer discussiëren over een onderwerp dan nodig. Binnen Scrum wordt steeds vooraf tijd ingeruimd voor bepaalde acties, door met elkaar te ‘pokeren’. Dit spelelement zorgt ook voor een stukje verduidelijking van de taak. Sommige leerkrachten denken veel meer tijd nodig te hebben voor iets dan een ander. Door dit voor de uitvoering van de actie te bespreken, schep je al duidelijkheid over wat er precies moet gebeuren. De taakinhoud en tijdsbesteding worden hierdoor duidelijk. Zo verliezen we binnen het onderwijs minder tijd en doen we precies wat de bedoeling is.

Ben jij op school toe aan meer effectiviteit, minder vergaderingen en gewoon praktisch met het schooljaarplan aan de slag, zodat er schoolontwikkeling ontstaat? Kijk dan eens verder op scrumatschool.nl