valkuilen

• 1Loslaten

Na uitleg snappen studenten Scrum wel, maar kunnen ze het echt nog niet goed toepassen. Laat ze niet te snel los!

Tussenopleveringen en goede feedback kosten tijd. Schrappen? Reken dan op uitstelgedrag en kwaliteitsverlies.

• 3Structuur

Overschat studenten niet. Structuur aanbrengen in eigen werk is een lastige metaconitieve vaardigheid, die begeleiding verdient.

• 4Faciliteiten

Zelfstandige Scrumteams hebben werkruimte nodig en plek om hun Scrumborden op te hangen en te bewaren.

• 5Kritiek

Als er iets wringt in de opleiding, komt dat met Scrum snel boven. Kritiek van studenten biedt kansen voor verbetering.

• 6Aanstekelijk

Opdrachtgevers uit het bedrijfsleven raken door scrummende studenten geïnteressseerd in Scrum en bestoken de school met vragen.