Scrum op Summa College

IMG 4014 versie2 compressor

Endy van der Bruggen is student in leerjaar 1 op het Summa College Eindhoven en doet de opleiding Maatschappelijke Zorg niveau 3.

Anders dan anders
De Integrale Opdracht (I.O.) ‘Oriëntatie op doelgroepen’ is een beetje anders gelopen dan de meeste integrale opdrachten. Deze keer hebben we met een andere methode gewerkt, via een Scrumboard. Scrum is een manier van werken waarbij je letterlijk een board gebruikt met sticky notes. De taken worden opgeschreven en daarna wordt er een soort spel bij gespeeld om te bepalen hoe groot de taak is en hoeveel tijd we er voor nodig hebben. Na het punten pokeren zijn we aan de slag gegaan met de eerste taken, we zijn begonnen met de kleinere taken en zijn daarna overgestapt naar de wat grotere taken.
 
Alles op het Scrumboard
Tijdens het werken hebben we nog wat dingen afgesproken, er is een gastspreker geregeld, we hebben een interview met Neos gedaan voor meer informatie. Dit hebben we dus ook op het Scrumboard geplaatst. Hierdoor behielden we een overzicht van wat er nog gedaan moest worden en wat er al klaar was. De methode is wat onduidelijker als je het voor het eerst doet, maar hoe verder het project doorloopt hoe duidelijker het wordt en hoe makkelijker.
 
Stand-ups
In deze I.O. hebben we met Stand-ups gewerkt. Dit hield in dat we een kleine review hadden aan het einde van de les zodat we wisten waar we waren gebleven. De Stand-ups werden geleid door de scrummasters en zo werd er gekeken waar we stonden op dat punt. Na een klein overleg van ongeveer 5 tot 10 minuten werd er gezegd hoe we het deden die dag en wat er eventueel verbeterd kan worden of wat er juist heel goed ging.
 
Fijnere manier van werken
Als we terugkijken op de vorige I.O. is dit wel een hele verbetering en een fijnere manier van werken. De vorige I.O. was wat makkelijker om mee te beginnen aangezien we daarbij geen board hoefden voor te bereiden en bij deze wel. Dit was moeilijker om mee te beginnen maar het lukte veel makkelijker en beter om door de hele opdracht bij te houden wat er nog gedaan moest worden.