RSG de Borgen Technasium

Scrum is voor mij een prettige, gestructureerde en overzichtelijke manier van het plannen van groepswerk. De deelname van iedere individuele leerling aan het verdelen van de taken is in een oogopslag helder tijdens de stand-up. Ik hoor van de meeste leerlingen dat ze het werken met het Scrumbord prettig vinden omdat het door de post-its en de verschillende kolommen op het bord direct inzichtelijk is hoever ze zijn in de Sprint. Het verdelen van het project in Sprints is soms wel wat tegenstrijdig met de vrije structuur van een Technasiumproject. Tussenopleveringen met een harde deadline is niet wat we gewend zijn in het Technasium. Ik zie daarvoor wel een oplossing bij meer ervaren Scrum-teams: de data van Sprint Releases vastleggen maar de plannen wat per Sprint wordt opgeleverd aan de groepen overlaten. Op deze manier blijven de teams verantwoordelijk voor de planning van het hele project, maar kun je als docent / product owner tussentijds wel vinger aan de pols houden en feedback leveren op het werk van de teams.
Jobke Middelkamp, RSG de Borgen / Lindenborg

meisje met gele briefjes