Scrum in Onderwijsblad

Van grijze muis tot teamleider; een methode uit het bedrijfsleven leert leerlingen samenwerken in teams op basis van kwaliteiten; Michiel van Nieuwstad 2014.

pdfOnderwijsblad nr. 20

Toelichting van docent Ina Sijbers van Isendoorn College op het artikel in het Onderwijsblad.

Vorig jaar was de klas van Finn en Ahmet niet vooruit te branden. Met Scrum moeten ze wel en dat vinden ze niet allemaal even fijn. Ondertussen zijn ze wel allemaal aan het werk, dus ben ik redelijk tevreden. Er zijn veel leerlingen die er veel voordeel uit halen, maar die vallen minder op.

Hier enkele citaten van leerlingen uit de schriftelijke evaluatie die Ine in deze klas hield:

  • ‘Ik heb goed overzicht over wat er gaat komen en wat er allemaal moet.’
  • ‘Ik heb meer vrijheid en kan steun en hulp uit mijn groepje halen.’ 
  • ‘Ik ben er trots op dat ik natuurkunde nu aan een ander kan uitleggen.’ 
  • ‘Het voordeel voor mij is dat ik kan overleggen en zelf het tempo kan bepalen binnen een sprint.’ 
  • ‘Ik heb geleerd dat als je huiswerk maakt en veel initiatief toont je dan ver komt’ (een leerling die veel moeite had met natuurkunde) 
  • ‘Ik ben er trots op dat ik in de lessen hard werk en altijd mijn spullen bij me heb. Ook dat ik goed bij ben.’ (een leerling die als lui bekend stond)

En dit schrijft Ahmed, die in het artikel wordt geciteerd:
‘Het voordeel voor mij is dat ik meer gemotiveerd ben om mijn huiswerk te maken want anders loopt het hele groepje achter door mij. Ik ben er trots op dat ik mijn huiswerk maak en op tijd af heb.’