Af en toe een prenk?

DSC01731

Scrum lesbezoeken bij docenten van Dr. Nassau Assen. Een groep enthousiaste docenten van allerlei vakken volgt daar de basistraining Scrum@school.

De 2 havo klas van Technasium docent Christian Gerlich bestaat uit allemaal jongens. 'Ze zijn al een tijdje aan het Scrummen en dat gaat best goed. Ze denken dat ze het nu wel weten en laten de boel wat versloffen. Ik heb ze gezegd dat ik heel precies ga opletten dat alles picobello in orde is. Dus ook het Scrumbord voor de nieuwe Sprint.'

Teams die de Sprint op het bord hebben gezet, vergelijken hun Scrumbord eerst met het bord van andere teams. En halen daarna hun docent erbij, die een zorgvuldige check doet. 'Ik zie dat jullie de taken goed gesplitst hebben. Maar in de Sprint Backlog mis ik iets: wat gaan jullie doen met de uitkomsten van jullie onderzoekje naar geschikte bijenplanten?' Ai, bijna het verslag vergeten, snel maakt het team nieuwe post-its. 'En de volgorde, hebben jullie daar al over nagedacht? Wat lijkt jullie handig om eerst te doen?' Nog voordat de docent is uitgepraat, verschuiven de leerlingen de post-its. 'Plan mij ook nog even in voor 4 maal 2 punten docenttijd, want ik wil deze Sprint met ieder van jullie een individueel gesprekje over jullie portfolio. Als dat gebeurd is, vind ik het Scrumbord in orde en kunnen jullie de punten pokeren.'

Zo gaat Christian in sneltreinvaart alle Scrumborden langs. Grappig om te zien dat elk team een andere werkwijze heeft bedacht bij dezelfde oplevering. ' 'Ik heb aan het begin van het project nieuwe teams laten maken en het is mooi om te zien dat de handigheid van sommige teams zich nu verspreidt over de klas. Het maakt me niet uit hoe ze het doen, als ze hun bord maar compleet is. Natuurlijk vind ik niet elke werkwijze even handig, maar het is leerzaam als ze daar zelf achter komen.'

Als een van de teams klaar is met pokeren en de burndown chart maakt, vraagt een leerling advies. 'Meneer, zou ik een oude burn down chart waarin we achter liepen en een burn down chart waarin we volgens planning werken kunnen gebruiken als bewijsmateriaal voor de competentie Plannen en organiseren?' Ik ben onder de indruk van de manier waarop deze jongen over de Technasium competenties nadenkt. Christian vertelt dat hij ook op het Scrumbord activiteiten wil gaan zien, waarin elke leerling aan zelfgekozen competenties werkt.

Als ik een rondje langs de teams maak, valt mijn oog op een Definition of Fun van een team dat al twee lesuren lang zeer gefocust aan het werk is. Geen iPad te zien. En voor prenks* heeft het team vandaag geloof ik ook geen tijd...!

* Een prank is een practical joke