Kaizen in het kwadraat

Stand up klein compressor

Inge van der Veer* werkt met haar 2 Atheneum klas in een piepklein gebouwtje naast de bibliotheek van Gieten. De leerlingen zijn in de tuin aan het voetballen als Inge haar hoofd naar buiten steekt. Direct komen de leerlingen binnen, hangen hun Scrumbord op en doen een vrijwel perfecte Stand-up. Er hangt een vergenoegde werksfeer, een meisje huppelt zelfs langs om spullen op te halen. Een jongen schrijft in sneltreinvaart een hele serie post-itjes: ‘We hebben onze plannen voor het Breeveen al gepresenteerd aan de opdrachtgever, die was zo enthousiast dat we het nog een keer mogen doen. Dus nu zijn we onze presentatie aan het verbeteren. Dit willen we allemaal nog doen, een klein nieuw Sprintje, eigenlijk.’ Een andere jongen vraagt Inge’s mening. ‘We hebben nog een nieuw idee voor ons ontwerp, dat willen we er eigenlijk nog in verwerken, wat vindt u ervan?’ Er volgt een geanimeerd inhoudelijk gesprek tussen leerling en docent; beiden lijken er plezier aan te beleven.

Inge vertelt over de oplevering van een van de eerste Sprints: een poster over het gebied. ‘Vroeger zagen we die poster aan het eind van het project en gaven we er een goed onderbouwd cijfer voor. Leerlingen zuchtten dan vaak: ‘Wat jammer, als we dit geweten hadden, hadden we het beter kunnen doen.’ Nu geef ik op zo’n tussenproduct alleen feedback. Toen een van de teams vroeg of ze een nieuwe kleurenprint mochten maken van hun verbeterde poster, heb ik gezegd dat we dat pas vlak voor de presentatie gingen doen, voor het geval ze tijdens van het project nog meer zouden willen verbeteren. ‘Mag dat dan, mevrouw?’ vroegen ze toen verbaasd. Natuurlijk mag dat, in Scrum is het zelfs nadrukkelijk de bedoeling. Wel confronterend hoe we dat bijleren en verbeteren vroeger blijkbaar ontmoedigden. De Kaizen mindset** bevalt me een stuk beter.’ En dan, stralend: ‘Heb je trouwens tips voor boeken over progressiegericht werken? Dat vind ik zo mooi, dat wil ik me nog veel meer eigen maken.’

Kaizen in het kwadraat, bij leerlingen en bij hun docent. Die vergenoegde werksfeer vind ik bij nader inzien meer dan logisch.

* Inge van der Veer is Technasium docent binnen Dr. Nassau College Gieten

** Kaizen mindset: elke keer een klein beetje beter